Skip to main content

Про прискорений шлях кодифікації та допуску до експлуатації нових зразків ОВТ (Fast Track)

Сучасна війна потребує швидкого та вчасного втілення нових ефективних технічних рішень. Українське суспільство гідно протистоїть ворогу, розгорнувши науково-виробничу діяльність часто з нуля в максимально стислі терміни, на скільки це можливо в умовах війни. При цьому загальноприйнята процедура допуску до експлуатації (ДдЕ) нових видів озброєнь, про важливість якої ми розповіли у статті за посиланням, передбачала ряд етапів, проходження яких потребувало значного часу та зусиль.

Саме так, передбачала і потребувала, ми пишемо в минулому часі, адже на сьогодні державою запроваджено та продовжують впроваджуватись заходи з максимального сприяння та прискорення процедури допуску до експлуатації, а також кодифікації нових зразків озброєнь та військової техніки. В рамках ініціативи Міністерства оборони України (МОУ) та інших державних органів щодо пришвидшення термінів постачання нових зразків озброєння та військової техніки розроблено комплексну програму сприяння допуску до експлуатації Fast-track, метою якої є створення чіткого алгоритму проходження технічного рішення від подання заявки до кодифікації та доступу до експлуатації, після чого наступним кроком, відкриваються можливості підписання контракту виробника з Державними замовникоми.

Основні відмінності та переваги Fast-track:

  • процес впровадження ОВТ скорочено з більше ніж двох років раніше до 1.5 місяці зараз;

  • скорочено час на спілкування з державними органами, завдяки введенню системи “єдиного вікна”, тепер достатньо заповнити відповідні форми доступні на платформі АМО, щоб сформувати заявку і запустити необхідні процеси;

  • кількість документів, які треба подавати розробнику ОВТ зменшується з більше ніж 100, до всього 5, шаблони яких також розміщені у відкритому доступі на платформі Акселератора міністерства оборони (АМО).

Основні етапи Fast-track та притаманні їм особливості

Fast-track

  1. Подання заявки та попередній аналіз.
    Загальна тривалість етапу до двох днів. На цьому етапі заявник заповнює шаблони документів та подає заявку після чого виконується попередній аналіз заявки на відповідність формальним вимогам, а також на відповідність рівню технологічної зрілості (TRL - technology readiness level), до подальшого розгляду приймаються розробки з рівнем зрілості технології TRL 7-9, відповідно чим вищий рівень технологічної зрілості тим меншою є тривалість процедури розгляду на наступних етапах з об'єктивних причин, адже розробка має підтвердженні ТТХ та є більш придатною до використання.

  2. Вивчення зацікавленості/потреби.
    Загальна тривалість етапу може складати до 15 днів. На цьому етапі заявка потрапляє на розгляд до фахівців Генерального Штабу (ГШ), МОУ та командувань ЗСУ. На виході отримуємо узагальнені відомості про пріоритетність розробки виходячи із наявної зацікавленості та визначеної потенційної потреби. Варто також відрізняти зацікавленість від потреби, де зацікавленість означає оцінку можливостей заявленої технології ефективно вирішувати поставлені задачі, а потреба чітко визначає необхідний об'єм (кількість одиниць) та може містити у висновку певні побажання щодо ТТХ та технічних рішень для вирішення поставлених задач.

  3. Розгляд профільною комісією. Загальна тривалість етапу складає до 5 днів. На цьому етапі профільна експертна комісія аналізує відповідність технічної документації та ТТХ розробки заявленим у заявці, при цьому можуть бути ініційовані додаткові випробування або здійснено запит на отримання додаткових матеріалів для підтвердження характеристик, що може вплинути на тривалість даного етапу.

  4. Кодифікація та допуск до експлуатації.
    Загальна тривалість етапу до 20 днів. На цьому етапі здійснюють реєстрацію та кодифікацію зразка ОВТ, внаслідок погодження з ГШ та структурними підрозділами МОУ. На виході видається наказ МО про допуск зразка ОВТ до експлуатації.

  5. Укладання договорів з Державними замовниками.
    Загальна тривалість етапу від 15 днів. На цьому етапі заявнику варто бути готовим продемонструвати спроможність виробництва для відповідної перевірки замовником. Після включення до переліку постачання висуваються вимоги до підтримки належного рівня запчастин на складах, та розробляються шляхи логістики та поставок, при наявності усіх можливостей у заявника забезпечити відповідні вимоги, переходять до процесу контрактування. Варто зазначити, якщо заявник не має достатніх потужностей для забезпечення умов контрактів йому рекомендовано розглянути можливості кооперації та залучення більших виробників для забезпечення власних спроможностей. Про варіанти кооперації та комерціалізації власних розробок ви можете дізнатися зі статті.

Особливості Fast-track для БПЛА

Відповідно до Постанова 345, державний замовник у сфері оборони та інші уповноважені органи які мають відповідні права, можуть здійснювати закупівлю безпілотних літальних апаратів та безпілотних авіаційних комплексів, зокрема цивільного призначення та подвійного використання, які класифікуються як мікро (тактичні) та міні (тактичні поля бою), у тому числі призначених або переобладнаних для виконання спеціальних завдань із знищення цілей, а також тих, що в установленому порядку не були допущені до експлуатації або кодифіковані як предмет постачання.

Відповідно до Постанови 256 передбачено реалізацію експериментального проєкту з метою сприяння розвитку виробництва безпілотних систем та засобів радіоелектронної боротьби вітчизняного виробництва шляхом встановлення особливого порядку здійснення Міноборони та/або Адміністрацією Держспецзв’язку (уповноваженими ними службами державного замовника) оборонних закупівель безпілотних систем та засобів радіоелектронної боротьби вітчизняного виробництва. Закупівля безпілотних систем (їх складових частин) Міноборони та/або Адміністрацією Держспецзв’язку (уповноваженими ними службами державного замовника) відповідно до цього Порядку може здійснюватися для потреб ГШ та Командувань ЗСУ та інших державних замовників у сфері оборони на підставі письмового звернення або потреби. Звернення про здійснення закупівель безпілотних систем є підставою для проведення закупівель за неконкуретною процедурою.

Корисні посилання:

Також варто зазначити, що в залежності від об'єкту заявки можуть бути зроблені додаткові виключення із процедури Fast-track, що значно пришвидшує процес кодифікації та допуску до експлуатації. На сьогоднішній день основними регулюючими документами щодо процесу допуску ОВТ до експлуатації є:

Тож не зволікайте і подавайте ваші заявки на порталі АМО, через доступну електронну форму подачі заявок на ДдЕ.

Крім того, якщо у вас виникли проблеми чи затримки з проходження процедури кодифікації та допуску до експлуатації, то ви завжди можете звернутись за допомогою у центр підтримки для підприємств ОПК також відкритий на сайті Акселератора.